logo small
hr | en | de | cz | it | fr | pl | si | ru | sk

Poučna staza "Francuska cesta"

Cesta predstavlja iznimni graditeljski doprinos u cestogradnji s početka 19. stoljeća (građena u razdoblju 1810. - 1811.). Nije nikad bila dovršena pa je moguće rekonstruirati sve faze njezine gradnje. Građena je, odnosno položena, na strmini Biokova, između 357,41 i 443,73 metara nadmorske visine. Uspon ne prelazi 6%, što ju je trebalo činiti vrlo ugodnom za vožnju zaprežnih kola, jahanje i hodanje. Arhitekt Frane Zavoreo projektant je francuske ceste na Biokovu.

Uz cestu su postavljene interpretacijske table koje će vam približiti i objasniti način te svrhu građenja ove uistinu posebne i vrijedne ceste. Uza sve to, cijela je cesta prekrasan vidikovac s kojeg se vide Brela, Makarska rivijera i otoci!
(UPOZORENJE: Lagana, ali planinska staza!)
 
ZA ONE KOJI ŽELE ZNATI VIŠE:
Za vrijeme svoje vladavine (1808.-1813.) Francuzi su u vrlo kratkom roku sagradili cestu dužinom cijele Dalmacije – od Obrovca do Boke kotorske. Poznata je pod nazivom "Napoleonova cesta" ili "Francuska cesta", a građena je zahvaljujući Napoleonovom vojskovođi i vojvodi Dubrovnika Auguste Marmontu kojeg hrvatska povijest pamti po mnogim naprednim mjerama koje je kao vojni zapovjednik Dalmacije i namjesnik Ilirskih pokrajina poduzeo u hrvatskim krajevima. 

U ovom dijelu cesta je trebala, preko prijevoja Neviste i Poletnice (Brela Gornja), spojiti Makarsko primorje s francuskom cestom koja je prolazila u Zabiokovlju, relacijom Grabovac – Zagvozd- Župa- Rašćani. U gradnji ceste bili su prisiljeni sudjelovati i naši ljudi koji su za svoj rad bili plaćeni u hrani. Na žalost, povlačenjem francuske vojske ovaj dio ceste nije završen, ali vrijedne ostatke suhozida ove ceste možemo vidjeti pod Nevistom i pod Poletnicom.
"U svakom slučaju, nigdje se, među u sačuvanim primjerima francuskih cesta u Dalmaciji, ne mogu kao ovdje tako lijepo razumjeti tehnologija gradnje, način trasiranja i faze građenja. U hrapavom biokovskom kršu ove serpentine predstavljaju trijumf tadašnje cestogradnje. S druge strane, u pažljivijem pogledu, shvaćamo u kolikoj mjeri je projektant razumio i respektirao slojnice terena. Imajući pred sobom jasnu sliku konkretnog planinskog reljefa, projektant, čovjek očito velikog znanja i iskustva, znalački je postavio trasu ceste i organizirao radove, prema najboljim standardima moderne cestogradnje."
Frane Zavoreo najizgledniji je projektant ceste poviše Brela.
Uvrštena je u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske dana 25. rujna 2017. godine.

 

Aktivni odmor

Vidi sve
 

Nagrada Plavi cvijet 2012.

Akcija PLAVI CVIJET Hrvatske turističke zajednice uključuje ocjenjivanje uređenosti turističkih mjesta primorske Hrvatske kao cjeline i pojedinačnih elemenata.

Brela 24°C
Vlažnost 53.6 %
Tlak zraka 1016 hPa
Vidljivost 10 km
Vjetar 7.6 kph
© TZ Brela 2014.       Development:   nove vibracije logo Nove vibracije d.o.o.