hr | en | de | cz | it | fr | pl | si | ru | sk

Francuska cesta ili Napoleonova cesta

Cesta predstavlja iznimni graditeljski doprinos u cestogradnji s početka 19. stoljeća (građena u razdoblju 1810. - 1811.). Nije nikad bila dovršena pa je moguće rekonstruirati sve faze njezine gradnje. Građena je, odnosno položena, na strmini Biokova, između 357,41 i 443,73 metara nadmorske visine. Uspon ne prelazi 6%, što ju je trebalo činiti vrlo ugodnom za vožnju zaprežnih kola, jahanje i hodanje. Arhitekt Frane Zavoreo projektant je francuske ceste na Biokovu.
Uz cestu su postavljene interpretacijske table koje će vam približiti i objasniti način te svrhu građenja ove uistinu posebne i vrijedne ceste. Uza sve to, cijela je cesta prekrasan vidikovac s kojeg se vide Brela, Makarska rivijera i otoci!
(UPOZORENJE: Lagana, ali planinska staza!)
 
ZA ONE KOJI ŽELE ZNATI VIŠE:
Za vrijeme svoje vladavine (1808.-1813.) Francuzi su u vrlo kratkom roku sagradili cestu dužinom cijele Dalmacije – od Obrovca do Boke kotorske. Poznata je pod nazivom "Napoleonova cesta" ili "Francuska cesta", a građena je zahvaljujući Napoleonovom vojskovođi i vojvodi Dubrovnika Auguste Marmontu kojeg hrvatska povijest pamti po mnogim naprednim mjerama koje je kao vojni zapovjednik Dalmacije i namjesnik Ilirskih pokrajina poduzeo u hrvatskim krajevima.

U ovom dijelu cesta je trebala, preko prijevoja Neviste i Poletnice (Brela Gornja), spojiti Makarsko primorje s francuskom cestom koja je prolazila u Zabiokovlju, relacijom Grabovac – Zagvozd- Župa- Rašćani. U gradnji ceste bili su prisiljeni sudjelovati i naši ljudi koji su za svoj rad bili plaćeni u hrani. Na žalost, povlačenjem francuske vojske ovaj dio ceste nije završen, ali vrijedne ostatke suhozida ove ceste možemo vidjeti pod Nevistom i pod Poletnicom.
"U svakom slučaju, nigdje se, među u sačuvanim primjerima francuskih cesta u Dalmaciji, ne mogu kao ovdje tako lijepo razumjeti tehnologija gradnje, način trasiranja i faze građenja. U hrapavom biokovskom kršu ove serpentine predstavljaju trijumf tadašnje cestogradnje. S druge strane, u pažljivijem pogledu, shvaćamo u kolikoj mjeri je projektant razumio i respektirao slojnice terena. Imajući pred sobom jasnu sliku konkretnog planinskog reljefa, projektant, čovjek očito velikog znanja i iskustva, znalački je postavio trasu ceste i organizirao radove, prema najboljim standardima moderne cestogradnje."
Frane Zavoreo najizgledniji je projektant ceste poviše Brela.
Uvrštena je u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske dana 25. rujna 2017. godine.

 


pdfJosip Belamarić: Francuska cesta poviše Brela

Aktivni odmor

Vidi sve
 

Nagrada Plavi cvijet 2012.

Akcija PLAVI CVIJET Hrvatske turističke zajednice uključuje ocjenjivanje uređenosti turističkih mjesta primorske Hrvatske kao cjeline i pojedinačnih elemenata.

Brela 18°C
Vlažnost 42.3 %
Tlak zraka 1015 hPa
Vidljivost 10 km
Vjetar 25.9 kph
© TZ Brela 2014.       Development:   Nove vibracije d.o.o.